12 październik 2021

Plusem szpitali dziecięcych - życzliwy personel, minusem - posiłki i małe sale

fot. PAP
Rodzice pacjentów dziecięcych oddziałów szpitalnych i SOR najwyżej oceniają życzliwość personelu: lekarzy i pielęgniarek - wynika z raportu Fundacji K.I.D.S "Wielkie Badanie Szpitali Dziecięcych 2021". Poprawy wymagają m.in. mało urozmaicone jedzenie i przepełnione sale.
REKLAMA

Jak wynika z raportu, aż 79 proc. rodziców dobrze ocenia życzliwość personelu na oddziale szpitali, a 69 proc. rodziców - na SOR. Ponadto lekarki/lekarze byli też świetnie oceniani za pomocność, otwartość i dbanie o redukcję stresu u dziecka, a pielęgniarki/pielęgniarze za dostępność, pomocność i otwartość. Rodzice małych pacjentów wskazywali przede wszystkim na zaangażowanie personelu, wsparcie, zrozumienie, udzielanie wyczerpujących informacji oraz otwartość na dziecko i jego potrzeby.

72 proc. opiekunów dobrze lub bardzo dobrze oceniło komunikację z personelem medycznym i przekazywanie informacji na oddziale, 62 proc. opiekunów - na SOR.

Autorzy raportu podkreślają, że rodzice i opiekunowie potrzebują empatycznej i skutecznej komunikacji z lekarzami i pielęgniarkami, żeby wspierać dziecko w czasie pobytu w szpitalu. Ci, którzy spotkali się z życzliwością i dyskrecją personelu przy przyjęciu do placówki, pozytywnie oceniają ogólną pracę lekarzy i pielęgniarek. Jeśli szpital stawia na dobrą komunikację, to personel dzieli się informacjami na temat postępowania diagnostycznego i leczniczego na każdym etapie leczenia.

70 proc. rodziców uznało, że pracownicy izby przyjęć chronili ich prywatność i byli dyskretni, a 73 proc. rodziców uznało, że personel medyczny dbał o dyskrecję i zapewnienie intymności dziecka w trakcie badań.

Rodzice potrzebują też empatii personelu, by radzić sobie ze swoim stresem i strachem dziecka. Z badania wynika, że 59 proc. opiekunów dobrze oceniło reagowanie na stres dziecka przez personel pielęgniarski na oddziale, a 53 proc. - na SOR.

Reagowanie przez personel na ból jest znacznie lepiej oceniane na oddziałach niż na SOR - 73 proc. opiekunów dobrze lub bardzo dobrze oceniło reagowanie na ból przez personel medyczny na oddziale, 54 proc. - na SOR. Rodzice, którzy wysoko ocenili sprawność personelu w reagowaniu na ból jednocześnie wysoko oceniali zaangażowanie i chęć lekarzy oraz pielęgniarek do pomocy, a także wyżej oceniali ich pracę. Lepiej też oceniali życzliwość pracowników izby przyjęć.

Jeśli chodzi o wyposażenie i udogodnienia na oddziale - ponad połowa opiekunów oceniła je dobrze lub bardzo dobrze (55 proc. na oddziale; 56 proc. - na SOR). Jednocześnie w komentarzach prawie 1/4 wypowiedzi zawierała negatywną ocenę warunków panujących na szpitalnych oddziałach. Rodzice wskazywali, że sale na oddziałach są zbyt małe. Zdecydowana większość była przepełniona, a opiekunowie czasami spali na podłodze. Rodzice oczekują łazienek w pokojach lub przynajmniej większej ich liczby na ogólnodostępnych korytarzach.

Możliwość przebywania z dzieckiem w szpitalu jest traktowana przez rodziców za standard - 88 proc. ankietowanych rodziców miało możliwość być przez cały czas z dzieckiem. Tyle samo rodziców ocenia udogodnienia dla rodziców przebywających z dziećmi dobrze (41 proc), co źle (40 proc.).

Autorzy raportu wskazują też, że rodzice gubią się w szpitalach i w gąszczu informacji - choć 64 proc. z nich dobrze lub bardzo dobrze oceniło oznakowanie szpitala i informacje związane z pobytem.

Ponad połowa opiekunów - 53 proc. - pozytywnie oceniła posiłki w szpitalu na oddziale. Rodzice oczekują jednak bardziej urozmaiconych posiłków, które nie będą ograniczały się do „jasnego pieczywa i dżemu”. Zwracają uwagę, że serwowane jedzenie czasami jest zimne, a porcje nieadekwatnie małe do potrzeb i apetytu małych pacjentów. Niektórzy zgłaszają problemy z uwzględnieniem diet czy zgłaszanych alergii pokarmowych.

Dużym minusem są godziny serwowania posiłków (zbyt wczesne kolacje), co związane jest z porami procedur medycznych. Bolączką jest również częsty brak możliwości wykupienia posiłków dla opiekunów przebywających na oddziale. Nie wszyscy mają dostęp do lodówek, w których można przechowywać dodatkowe jedzenie dla najmłodszych. Pozytywnie oceniane są automaty z żywnością, które dostępne są w nielicznych placówkach.

Rodzice zwracają też uwagę na brak dostępu do atrakcji w czasie wolnym. Aż 74 proc. z nich uważa, że zapewnienie dodatkowych atrakcji w trakcie pobytu, pomogłoby dziecku w minimalizacji stresu i powrocie do zdrowia. Jednocześnie część rodziców zauważa, że powodem zaistniałej sytuacji może być COVID.

Od kwietnia do czerwca 2021 ankietę wypełniło online 2,151 osób z całej Polski. Raport Fundacji K.I.D.S. powstał w oparciu o ankietę internetową przeprowadzoną między 30 kwietnia a 10 czerwca 2021, realizowaną metodą CAWI (Computer-Assisted Web Interview) we współpracy z serwisem realizacji badań on-line Webankieta.pl.(PAP)

Autorka: Agata Zbieg

PRZECZYTAJ JESZCZE
Materiały sygnowane skrótem „PAP” stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazami danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie. Chronione są one przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez [nazwa administratora portalu] na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.
Koronawirus
zachodniopomorskie
zobacz mapę / szczegóły
REKLAMA

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Wałczu