Dorosły wygląd nie oznacza dorosłości - Świadomy sprzedawca
„Pozory mylą, dowód nie” to nazwa ogólnopolskiej kampanii realizowanej od 2009 roku. Jej celem jest zapobieganie sprzedaży alkoholu osobom poniżej 18 roku życia a pomóc ma w tym obszarze edukacja sprzedawców w obszarze odpowiedzialnej sprzedaży alkoholu.
Choć obowiązek reagowania na próby nabycia i spożywania napojów alkoholowych przez osoby niepełnoletnie spoczywa na wszystkich dorosłych, szczególnie odpowiedzialne zadanie stoi przed sprzedawcami, jako osobami, od których decyzji bezpośrednio zależy, czy alkohol trafi w ręce młodego człowieka.
Celem prowadzonej przez policjantów cyklicznych akcji w tym zakresie jest zwrócenie uwagi sprzedawców, ale również świadków sprzedaży w sklepach, że dorosły wygląd nie oznacza dojrzałości. Wizyty w tuczyńskich sklepach były wywołane także przez mieszkańców gminy po minionej debacie społecznej.
Policjanci z posterunku rozmawiali ze sprzedawcami i przypominali o sprawdzaniu wieku młodej osoby zakupującej alkohol, bo nie zawsze wygląd świadczy o dorosłości kupującego. Sprzedawcy muszą być świadomi spoczywającej na nich odpowiedzialności oraz konsekwencji prawnych wynikających ze sprzedaży alkoholu niepełnoletniemu.