Większość Polaków sprawdza informacje o sklepie przed dokonaniem płatności
W badaniu przeprowadzonym na zlecenie Kaczmarski Group większość Polaków (85,3 proc.) twierdzi, iż sprawdziło przynajmniej niektóre ze sklepów, w których zakup produktu lub usługi wymagał płatności z góry bądź zapłaty zaliczki. "Taka wcześniejsza weryfikacja pozwala na ograniczenie ryzyka i zwiększenie bezpieczeństwa zakupu" - oceniła firma. Mniejsza grupa (14,6 proc.) nie zweryfikowała firmy, w której dokonywała zakupu.
Autorzy badania zwrócili uwagę, że młodsi Polacy są ostrożniejsi, gdyż w grupie 18-29 lat ponad 63 proc. deklaruje, że takowej weryfikacji dokonuje. Dodali, że najrzadziej sprzedawcę sprawdzają respondenci w wieku 45-59 lat, gdzie odsetek ten wynosi 42 proc. Wskazali, że wśród osób szukających opinii i informacji o sklepach, w których dokonują płatności najczęściej deklarowano, że robią to dlatego, iż zakup realizowali przez internet lub telefon (51,7 proc. wskazań).
Podobny odsetek (51 proc.) deklaruje, że chciał upewnić się, że firma lub sklep rzeczywiście istnieje. Z kolei 45 proc. obawiało się, że nie otrzyma produktu pomimo dokonania płatności, a 34,5 proc. sprawdzało informacje i opinie o firmie, gdyż wymagana była zaliczka lub opłata zamówienia z góry. Natomiast grupa 22,7 proc. respondentów twierdzi, iż kupowała drogie produkty co zmotywowało ich do weryfikacji firmy, a 13,2 proc. chciało upewnić się, że firma nie posiada długów.
"Tylko 8,6 proc. uczestników naszego badania zadeklarowało, że sprawdziło wiarygodność firmy w przypadku dużej transakcji, jak np. zakup mieszkania, działki pod budowę czy samochód" - dodał Kaczmarski Group. Firma wskazała, że prawie 36 proc. badanych nie weryfikowało sprzedawcy, gdy zakup realizowany był za pośrednictwem dużej platformy sprzedażowej, co sugerować może, że "udział znanego pośrednika w procesie zakupowym wpływa na poczucie bezpieczeństwa".
Badanie "Jak kupują Polacy" zostało zrealizowane na zlecenie Kaczmarski Group metodą wywiadów internetowych (CAWI) przeprowadzonych przez IMAS International w drugiej połowie 2024 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa 1065 dorosłych Polaków w wieku 18-74 lata.
Kaczmarski Group to firma doradztwa finansowego. (PAP)
jls/ drag/